Skräddare ror över vattnet

Höghastighetskamera avslöjar att insekt använder sina håriga ben som åror

1 september 2009

Skräddaren går på vattnet precis som Jesus, men hittills har det varit en gåta hur den lilla insekten bär sig åt. Nu har amerikanska forskare lurat av skräddaren dess hemlighet: den använder benen som åror. Att ytspänningen hindrar insekten från att sjunka genom vattenytan är allmänt känt, men hittills har man endast kunnat gissa sig till hur det lilla djuret rör sig framåt. Teorin var att insektens tunna ben på vattenytan skapar små vågor som den kan rida på. Forskningen visar nu att förklaringen är en helt annan. Genom att spruta blå färg på vattenytan och filma skräddaren med en höghastighetskamera har man avslöjat att insekten använder ett av sina behårade benpar som åror. Rodden orsakar en U-formad strömvirvel under vattenytan precis bakom foten, och det är den virveln som för insekten framåt med upp till 150 centimeter i sekunden. För att bekräfta sina resultat har forskarna konstruerat en mekanisk skräddare. Den är gjord av en läskburk, en stålvajer, en trissa och ett gummiband. Trots att den är större än sin levande förebild och knappast lika graciös, kan den gå på vattnet med hjälp av strömvirvlarna.