Skalbagge använder bakterier för att bilda antibiotika

Naturen är full av fascinerande exempel på samarbete, och nu har amerikanska forskare upptäckt ännu ett. Det är den amerikanska barkborren Dendroctonus frontalis som allierar sig med en bakterie för att skydda sina larvers föda. Skalbaggen lever i barr-trädens bark, där den lägger ägg i långa, borrade tunnlar. Samtidigt lägger den dit ett matpaket i form av svampar, som växer och kan skördas av larverna när dessa kläcks. Det finns dock även en orm i paradiset – ett kvalster som lägger sina ägg i samma tunnlar och odlar ett annat slags svamp till sin avkomma. Denna svamp växer snabbare och skulle konkurrera ut skalbaggens svamp, om det inte var för en särskild bakterie. Cameron Currie vid Harvard University har upptäckt att skalbaggen samarbetar med en hittills okänd aktino-bakterie, som bekämpar kvalstrets svamp med ett nytt antibiotikum, mycangimycin. Är sådana samarbeten vanliga hos insekter, kan det leda till utveckling av nya former av antibiotika.