Sjöelefanter mäter havets temperatur

Havsdjur med sensorutrustning ritar 3D-väderkarta över oceanerna

1 september 2009

Sjölejon, sjöelefanter, hajar och andra stora havsdjur rör sig vida omkring i haven, och när de gör det kan de lika väl hjälpa forskarna med att samla in data, menar oceanografen Yi Chao vid NASA:s Jet Propulsion Lab och marinbiologen Dan Costa vid University of California i Los Angeles. Därför har de börjat förse havsdjur med sensorutrustning, som bland annat mäter havsvattnets temperatur och saltinnehåll. Djurens exakta mätningar kan användas till att skapa detaljerade 3D-modeller av ett havsområde. Till exempel lyckades forskarna för första gången någonsin skapa en detaljerad temperaturprofil av norra Stilla havet utifrån tusentals data som samlats in av sju sjöelefanter. Det finns minst lika många habitats i haven som på land, och den nya 3D-kartan kan ge forskarna en överblick över exakt var habitaten ligger. Havets stora rovdjur är verkliga mästare i att finna de mer dynamiska områdena av världshaven, där havsströmmarna möts, för det är ofta där som födan finns. Med hjälp av de nya kartorna kan forskarna övervaka dessa områden och observera hur de påverkas av olika faktorer, till exempel klimatförändringar. Som en extra bonus kartläggs även havsdjurens rörelser i världshaven.