Frank Rack

Liv hittat i sjö under Antarktis

Tre forskargrupper tävlar om att hitta liv i Antarktis underjordiska sjöar. Amerikanska forskare har som de första påvisat bakterier.

23 maj 2013

För första gången någonsin har amerikanska forskare hittat tecken på liv djupt nere under det tjocka istäcke som täcker Antarktis.

Ett borr som smälter sig fram genom isen med hjälp av varmvatten arbetade sig i slutet av januari omkring 800 meter ned genom isen till den underjordiska sötvattenssjön Lake Whillans.

Därifrån hämtade forskarna upp 30 liter vatten, som nu har visat sig innehålla stora mängder levande biologiskt material.

Analyser av vattenproverna har avslöjat omkring 1000 bakterier per milliliter vatten.

Första livstecknet från sjöarna under Antarktis

Upptäckten är sensationell, eftersom man aldrig tidigare har kunnat påvisa något liv under Antarktis istäcke, som på de tjockaste ställena mäter upp emot 4500 meter.

Lake Whillans täcker en yta av totalt 59 kvadratkilometer och ligger i västra Antarktis. Sjön är endast cirka två meter djup, men dess värde för vetenskapen är desto större.

I minst en halv miljon år har den varit avskuren från omvärlden, och de mikroorganismer som lever i vattnet kan ge forskarna en unik inblick i evolutionens steg.

Utforskningen kan dessutom ge en fingervisning om möjligheten att finna liv under liknande extrema omständigheter i rymden, däribland under den ismantel som täcker delar av planeten Mars.