Vad är oktan?

oil hand

Olja: Reaktor snabbare än naturen - skapar råolja på en halvtimme

Olja: Naturen behöver miljoner av år för att bilda den eftertraktade råoljan. Nu har danska forskare utvecklat en metod som klarar uppgiften på ett ögonblick.

2 oktober 2013 av Ib Salomon

Sedan 1973 har världens energiförbrukning mer än fördubblats. Vi använder idag omkring 90 miljoner fat olja om dagen, och över hälften går till transportsektorn.

Enligt den internationella energiagenturen (IEA) kommer vårt behov för olja år 2035 vara uppe på 107 miljoner fat om dagen.

Medan törsten efter flytande bränsle är konstant stigande går det åt andra hållet med försörjningen.

Därför arbetar forskarna på högtryck för att hitta alternativ till den eftertraktade råoljan som blir till bl.a. bensin och diesel.

Kopia av naturens maskineri Och vetenskapen står inför ett genombrott om man ska tro danska forskare från Aalborg Universitet.

I en försöksanläggning kallad HTL (Hydrothermal Liquefaction) har forskarna kopierat naturens oljemaskineri - om än i liten skala.

I naturen bildas olja när dött organiskt material såsom träd, plantor och alger anhopas i jordskorpans sedimentära bergarter och i över miljoner av år utsätts för högt tryck och värme. En effektiv men utdragen process.

Raffineras som vanlig olja I HTL-anläggningens reaktor har forskarna återskapat de extrema förhållandena och tillsatt kemiska katalysatorer, så att biologiskt material såsom träflis under loppet av en halvtimme omvandlas till råoljeliknande substans.

Oljan har samma biokemiska signatur som naturens råolja och kan därför raffineras till bensin och diesel precis som vanlig råolja.

För ögonblicket bildas omkring 1-2 liter olja om dagen i miniatyranläggningen, men nästa steg är enligt forskarna en riktig demonstrationsanläggning som kommer kunna producera 48 000 liter råolja per dygn.

Läs mer Du kan läsa mer om forskarnas försök att skapa framtidens bränsle i det senaste numret av Illustrerad Vetenskap.

Som prenumerant på tidningen kan du ladda ned artikeln genom att klicka på knappen nedan.

Inte prenumerant? Få ett fint erbjudande här.