Bumblebee

Quiz: 10 myter om naturen

Är det sant att forskarna inte vet, varför humlan kan flyga? Kan en svan bryta armen på en människa? Testa vad du vet om naturen och se hur bra du klarar dig. Kom ihåg att utmana en kompis – om du törs!

16 juli 2012 av Lars Thomas
Enligt forskarnas beräkningar kan humlan inte flyga, så humlan struntar tydligen i fysikens lagar. Är det sant att inte ens forskarna vet varför humlan kan flyga?
Är det verkligen sant att en svalas navigationsförmåga är så stor att den kan hitta vägen från boet i stallet på en nordeuropeisk bondgård till vinterkvarteret i Sydafrika och tillbaka igen nästa år?
Det sägs att tvestjärten kryper in i människors öron och klipper hål i trumhinnan med sin klo. Är det verkligen sant?
Svanar är stora och vackra men också hetsiga och stridbara fåglar, som ofta angriper människor som kommer för nära. Men är det sant att svanar kan slå så hårt med vingarna att de kan bryta en arm eller ett ben på en människa?
Stora krafter är i omlopp när en hackspett hackar hål i en trädstam. Men är det sant att fågeln har stötdämpare inbyggda i huvudet, så att den inte får hjärnskakning, när den går igång?
Fjärilar är ömtåliga varelser. Men är det verkligen sant att de kan dö, om man råkar gnida bort fjäll från deras vingar?
Reseskildringar har beskrivit hur jättestora stryparormar slingrar sig så tätt omkring ett byte att benen i bytets kropp krossas. Men brækker kvælerslanger virkelig deres byttedyrs knogler?
Kan det vara sant att det, tvärtemot vad man ofta tror, faktiskt är mycket sällsynt att hyenor stjäl bytet från lejon? När en flock hyenor cirklar runt ett lejon som frossar på en sebra, är det i regel lejonet som har stulit ett nedlagt byte från hyenorna