Parasit lever högt på myrkräk

Det stora antennkvalstret har uppfunnit ett annat sätt att vara parasit på. Medan de flesta av dess släktingar fungerar som parasiter genom att suga blod eller gnaga på sina värdar, använder antennkvalstret mer raffinerade metoder – den lurar helt enkelt sin värd att utfodra den. Antennkvalstrets favoritvärd är den gula tuvmyran, som håller till i höga myrstackar på de europeiska ängarna. När ett kvalster hittar en myra, sätter den sig fast på undersidan av myrans huvud, bara en liten bit från munnens undersida. Det irriterar naturligtvis tuvmyran, som försöker bli kvitt kvalstret, dock utan framgång. Även den piggaste och uthålligaste myra måste ge upp. Kvalstret biter inte myran, så i förstone verkar de bara vara intresserad av gratis transport, men så enkelt är det inte. Antennkvalstret utnyttjar istället det faktum att en myra automatiskt kräks upp mat till en stackkamrat, om den stryks över huvudet på ett speciellt sätt. Kvalstret härmar dessa rörelser genom att röra myrans huvud med sina antenner och lurar på så sätt myran att utfodra den. I genomsnitt tigger antennkvalstret mat fem gånger i timmen eller var tolfte minut. Det innebär att mer än hälften av tuvmyrans sötaktiga föda hamnar i kvalstrets mage.