Parasit får myran att likna ett bär

Nyupptäckt rundmask lever i myror, som den lockar fåglarna att äta.

1 september 2009

I regnskogen i Panama har forskare upptäckt en parasit, som på ett smart sätt får en myra att se ut som ett saftigt bär. Parasiten, en rundmask, angriper myran, och därmed skiftar dennas mage färg från svart till röd. Den röda färgen lockar till sig fåglarna, som förväxlar myran med ett moget bär och äter den. Parasiten passerar oskadd genom fåglarnas matsmältningssystem och sprids med fåglarnas avföring, varefter den plockas upp av andra myror. De fodrar sina larver med rundmasken, varefter ännu en generation av bärliknande myror växer upp. Rundmaskens bisarra livscykel upptäcktes av en slump av biologiprofessorn Robert Dudley vid University of California, då han studerade en myrart som lever i trädtopparna i den mellan- och sydamerikanska djungeln. Dudley undrade varför åtskilliga arbetsmyror hade klarröda magar, så han tog med sig insekterna till laboratoriet och skar upp dem under mikroskopet. Inne i magarna fann han hundratals ägg från rundmasken. Senare undersökningar avslöjade att omkring fem procent av arbetsmyrorna i en koloni är angripna av rundmasken.