Paradis hittat på Nya Guinea

Dold djungel rymmer dussintals nya arter

1 september 2009

Biologen Bruce Beehler har som ledare för en internationell forskargrupp utforskat en av de sista vita fläckarna på kartan och kallar platsen för ”det närmaste man kommer paradiset på jorden”. I en dimhöljd regnskog i norra delen av Nya Guinea har forskargruppen hittat upp emot tjugo nya grodarter, fyra fjärilsarter och flera djurarter, som tidigare betraktats som utrotade. Var än forskarna fäste blicken såg de en överväldigande mångfald. Djuren är inte präglade av kontakten med människor, och i flera fall kom de biologerna till mötes. Bland annat började den ytterst sällsynta paradisfågeln uppföra sin parningsdans mitt i lägret, och då forskarna fann ett av de mycket sällsynta långnäbbade myrpiggsvinen kunde de utan vidare ta det med sig tillbaka till lägret. Bland de kanske största upptäckterna var den första nya fågelart som man har hittat på Nya Guinea sedan 1939, och det finns antagligen mer att utforska i den 3000 kvadratkilometer stora regnskogen. ”Vi har bara krafsat på ytan”, menar Bruce Beehler och framhåller att det finns rika möjligheter för framtida expeditioner till området.