Okända växtfrön gror efter 200 år

Forskare från den engelska Millennium Seed Bank har lyckats få över 200 år gamla frön att gro. Fröna låg gömda i en anteckningsbok, som tillhört en holländsk köpman, som 1803 reste från Sydafrika till Europa. Fröna hade utsatts för lite av varje under de senaste 200 åren. Först var de på en lång sjöresa ombord på ett fartyg med stora variationer i temperatur- och fuktighetsförhållanden. När den engelska flottan sedermera kapade fartyget, placerades köpmannens ägodelar i Tower of London. Bara de senaste tio åren har fröna förvarats under kontrollerade förhållanden. Flera frön från baljväxten Liparia villosa grodde överraskande villigt, och det gjorde även fröet av en okänd akacieart och ett frö av blomman protea. När växterna blir större kommer man att kunna slå fast vilka arter holländaren köpte 1803. Forskarna vill utföra genetiska undersökningar av växterna och jämföra dem med nutida artfränder, för att se om de har förändrats under de senaste 200 åren.