Okänd gnagare såldes som kebab

1 september 2009

På en marknad i centrala Laos fick en förbipasserande forskare från Wildlife Conservation Society syn på ett dött djur, som såldes som kebabkött. Lokalbefolkningen kallade delikatessen för klippråtta, men forskaren kunde se att djuret inte var någon vanlig råtta. Och mycket riktigt: en närmare undersökning har nu visat att det inte bara rör sig om en hittills okänd gnagarart utan sensationellt nog även om en helt ny däggdjursfamilj, som har fått det latinska namnet Laonastidae. DNA-analyser visar att arten är ett levande fossil, som skilde sig från andra gnagare för flera miljoner år sedan. Djuret, som mäter 40 centimeter från nos till svanstipp, liknar en korsning mellan en stor, svart råtta och en ekorre, men det är närmare släkt med marsvinet och chinchillan. Hittills har forskarna inte sett något levande exemplar, så de vet inte så mycket om djuret. De antar dock att det lever i skogar och områden med kalksten, att det är växtätare, och att det föder en unge åt gången. Det hör till ovanligheterna att forskarna upptäcker en helt ny däggdjursfamilj. Förra gånger var 1974, då man i Thailand upptäckte humlefladdermusen.