Nyfunnen insekt är effektiv dråpare

Skräckinjagande djur jagar både på land och i vatten

1 september 2009

För första gången på 87 år har forskare hittat en helt ny insektsordning. Inte en art, inte ett släkte och inte en familj, utan en ordning, som nu blir den 31:a kända insektsordningen. Varelsen har redan fått smeknamnet gladiator, eftersom den är ganska stridslysten. Av de första levande exemplaren, som transporterades från Namibia till ett tyskt laboratorium, försvann sålunda två av djuren under transporten – troligen uppätna av artfränderna. Den cirka fyra centimeter långa gladiatorn liknar ett mellanting mellan en gräshoppa, en bönsyrsa och en vandrande pinne. Det är insektsforskaren Oliver Zompro vid det tyska Max Planckinstitutet för limnologi som först kommit gladiator på spåret. Zompro har länge studerat fossila varianter av insekten, som alla trodde hade dött ut för 40 miljoner år sedan. Då uppenbarade sig emellertid några bortglömda exemplar, som visade sig vara bara 100-200 år gamla. Det fick Zompro att fundera på om gladiator kanske fortfarande existerade, och inom kort fick han besked från Namibias Nationalmuseum om att en liknande insekt hade hittats i landets Brandbergberg. Där lever gladiator alltså i bästa välmåga som en köttätande och nattaktiv jätteinsekt, som till exempel gärna kastar sig över spindlar och andra insekter. Den nya insektsordningen har fått det latinska namnet Mantophasmatodea.