Nya särlingar från djuphavet

Expedition fiskade med nät på 5000 meters djup

1 september 2009

Som ett led i en ambitiös plan att kartlägga alla livsformer i världshaven har forskningsfartyget Roland H Brown nyligen kommit i hamn med tusentals organismer från djuphavet. Alla djuren är hämtade på 1000–5000 meters djup, och det är ingen tillfällighet att det är just djuphaven som forskarna är intresserade av. Dels anser man att tre fjärdedelar av allt havsliv lever i djuphaven, och dels är djuphavet en av de platser på jorden som är minst utforskade. Hittills har 500 av de ofta endast ett par millimeter stora djur-arterna katalogiserats, och bland dem finns flera små maneter, räkor, fiskar, snäckor och maskar. Totalt 220 arter har fått sin DNA kartlagd, och 10–20 arter är helt okända för forskarna – bland annat en manet med långa, självlysande fångst-armar samt två djuphavsfiskar. Smådjuren kallas för zooplankton – mikroskopiska djur som följer med strömmen. Zooplankton är en oumbärlig länk i havets näringskedja, och därför vill forskarna följa organismerna. För närvarande känner man till 7000 olika arter, men de hoppas nå upp i det dubbla, när kartläggningen är klar år 2010.