Nya djur dyker upp på Brasiliens savann

Sensationellt fynd av 14 hittills okända djur i skyddat område.

1 september 2009

Brasilien är sedan tidigare känt för att hysa en mängd djurarter, men nu har ännu fler tillkommit. Brasilianska forskare har nyligen upptäckt 14 hittills okända djur under en månadslång expedition in i Cerradoregionen, som betraktas som en av världens 34 hotspots för biologisk mångfald. Forskarna fann åtta nya fiskar, en behornad padda, två kräldjur, ett däggdjur, en liten hackspett samt en ödla utan ben. Alla arterna hittades nära forskningsstationen Serra Gerald o Tocantis, ett skyddat område på över 700000 hektar. I det brasilianska teamet, som består av 26 zoologer från olika universitet, är man i synnerhet förtjust över fyndet av ödlan utan ben. Med sin avsaknad av ben och sitt spetsiga huvud liknar den till förväxling en orm. Ödlan krälar följaktligen också över den sandiga jorden på samma sätt som en orm. Cerradoregionen är ett skogstäckt gräsland, som tidigare upptog en areal stor som halva Europa, men i dag används stora delar av Cerrado till jordbruk och boskapsskötsel, med resultatet att det ursprungliga djur-beståndet och vegetationen utrotas i ett oroväckande högt tempo. Detsamma gäller för övrigt för regnskogen Amazonas, som gränsar till Cerradoregionen.