nb_u18 Tjernobyl

Radioaktiv brand läggs till listan över katastrofer

Förra helgen drabbade en jordbävning Nepal och Katmandu, och nu hotar en jättelik skogsbrand i Ukraina att sprida radioaktivt avfall från kärnkraftverket i Tjernobyl till Kiev. Världens städer lever nära katastrofen.

29 april 2015 av Karine Kirkebæk

Som om förra veckans jordbävning i Nepal inte var illa nog. En stor skogsbrand bryter ut bara några dagar senare i skogarna i norra Ukraina - bara några få kilometer från det nedlagda, exploderade kärnkraftverket i Tjernobyl.

Kraftig vind ledde till att branden utvecklade sig, och situationen skrämmer experter i radioaktiv strålning, eftersom träd och växter i området har radioaktiva ämnen lagrade i sig från olyckan.

Forskarna förutsåg radioaktiv brand

Redan i början av 2015 varnade en internationell grupp biologer om faran för en större skogsbrand i förbudszonen.

Enligt biologerna skulle radioaktivt material innehållande isotopen cesium-137 friges i form av aerosoler i atmosfären på samma sätt som det gjorde vid olyckan 1986.

Miljöforskare slår dock fast att det är för tidigt att tala om en ny radioaktiv katastrof.

Miljonstäder blir dödsfällor

Att nyheterna i tv präglas av katastrofer är inte någon slump. Världskartan är späckad med områden och miljonstäder som är särskilt utsatta för olika typer av naturkatastrofer.