Jordskælv NZ

Forskare varnar: Megaskalv kan drabba Nya Zeeland

I helgen som gick miste två människor livet då en kraftig jordbävning drabbade Nya Zeeland. Nu varnar forskarna för att ett mycket värre skalv kan vara på väg.

15 november 2016 av Babak Arvanaghi

Förstörd infrastruktur, kostnader på flera miljarder kronor och två människor som miste livet.

I söndags, svensk tid, inträffade en kraftig jordbävning på Nya Zeeland. Skalvet, som mätte 7,8 på richterskalan, följdes av drygt 300 efterskalv och det gör att forskarna nu slår larm.

De fruktar att ett nytt - och möjligtvis ännu kraftigare - jordskalv kan drabba landet.

Så här såg det ut när jordbävningen inträffade.

Inom den kommande månaden

”Vi räknar med att det är 32 procents sannolikhet för att en jordbävning som uppgår till minst 7 på richterskalan kan drabba Nya Zeeland inom den närmaste månaden", säger John Ristau från GNS Science, Nya Zeelands geologiska forskningscentrum till New Scientist.

Han understryker att risken är stor för att ett nytt skalv också kommer att vara ännu kraftigare än det som inträffade i helgen.

Nästa stora jordbävning kan utlösas av den alpina förkastningen.

De många efterskalven har skapat en oro bland forskarna om att kontinentalplattorna under Nya Zeeland inte har kommit till ro ännu och att det kan utlösa skalv i den 600 kilometer långa försänkningen som går tvärs genom Sydön på Nya Zeeland.

Landet är hårt drabbat

Enligt John Ristau skulle en sådan jordbävning vara den kraftigaste som uppmätts på Nya Zeeland sedan européerna kom dit 1717.

>> Julklappen som inte glöms bort – lägg National Geographic under julgranen

Nya Zeeland ligger där den Indoaustraliska kontinentalplattan och Stillahavsplattan möts. Området är teutoniskt aktivt och det innebär att Nya Zeeland årligen drabbas av cirka 14 000 jordskalv. Av dessa är cirka 200 märkbara.