nb_u17 oilspill

Blandad bild efter BP-oljeutsläpp

Fem år efter att oljebolaget BP:s oljeplattform Deepwater Horizon exploderade är forskarna högst osäkra på katastrofens konsekvenser.

23 april 2015 av Carsten Nymann

Louisianas delfiner sköljs upp döda på land, oljerester och kemikalier dyker upp i fåglarnas ägg och korallrev i Mexikanska golfen är ärrade av oljeskador.

Följderna av historiens värsta oljeutsläpp - explosionen på oljeplattformen Deepwater Horizon – är tydliga om man ska tro en stor rapport från den amerikanska organisationen “National Wildlife Federation”.

Men bilden av miljön och djurlivet i kölvattnet av katastrofen är inte svartvit, sammanfattar en ny rad artiklar publicerade i tidskriften Science.

Pelikaner är seglivade

Även om forskarna bakom artiklarna kommer fram till samma långa lista av allvarliga exempel som NGO-rapporten från NWF, drar de även slutsatsen att naturen på vissa områden har skakat av sig händelsen imponerande snabbt.

I Science-artiklarna säger forskarna att fiskbeståndet verkar vara blomstrande, medan antalet bruna pelikaner har förblivit stabilt.

I förbindelse med utsläppet av de upp mot 780 miljoner literna råolja tros hela 12 procent av områdets bruna pelikaner annars ha dött av oljeskador.

VIDEO: Så inträffade olyckan

Forskare osäkra på den verkliga bilden

Biologerna är enligt Science även osäkra på i hur stor utsträckning de värsta följderna efter katastrofen är över - eller om det väntar överraskningar framöver.

En del av osäkerheten har att göra med de 3,8 miljoner liter kemiska lösningsmedel som hälldes ut i oljeutsläppet.

Läs även: Miljökatastrof satte i gång forskningen