Nattsvärmare har öron på vingarna

Nattfjärilar är riktiga små läckerbitar. Det tycker i varje fall fladdermöss, som flyger runt i natten på jakt efter mat . Nattfjärilarna är emellertid inte särskilt lätta att komma åt. Nattfjärilarna är utrustade med öron på vingarna, så att de kan höra, när en fladdermus närmar sig. Ljudet uppfattas av en stramt utspänd hinna, precis som i vår trumhinna. Det har biologen Jayne Yack vid Carleton University i USA upptäckt efter att ha studerat stora grupper av nattsvärmare i Panamas regnskogar. Först fångade man in nattfjärilarna och stängde in dem i burar. Därefter utsattes fjärilarna för ljud, som till förväxling påminde om de signaler fladdermöss använder, när de jagar. När forskarna blåste i en hundvisselpipa, blev nattfjärilarna panikslagna. Från att normalt röra sig långsamt övergick de nu till att fara runt i buren, medan de utförde halsbrytande undanmanövrer. De var tydligen rädda för fladdermöss. Forskarna anser att den största skillnaden mellan natt- och dagfjärilar är att dagfjärilar inte har något bevakningssystem i form av vingöron. De måste vara aktiva på dagen, då fladdermössen inte kan smyga sig på dem.