Myror lagar hål i vägen med kroppen

1 september 2009

Vad gör en klok myra om det är hål i vägen, och det försenar dagens arbete? Lagar hålen med sin kropp. Brittiska forskare vid University of Bristol har upptäckt att armémyror i regnskogarna i Central- och Sydamerika gärna offrar sig för att få allt att rulla på lite snabbare. Om det finns hål i den mark som kolonnerna med upp emot 200000 myror marscherar fram längs, använder en del av myrorna sina kroppar som en propp som lagar hålet. Därmed skapar de ett slags motorväg för sina artfränder, som blixtsnabbt och utan hinder kan ta med sig sitt byte hem till de hungriga myrlarverna. I laboratoriet lät forskare en skara armémyror gå över en bricka, som de borrat små och stora hål i. Experimentet visade att ”vägarbetarmyror” kröp ned i de hål som passade deras storlek, så att resten av myrorna kunde ta sig vidare. Var hålet för stort för att en myra skulle kunna laga det med sin kropp, hjälptes flera myror åt att agera propp. När kolonnen passerat, klev myrorna upp ur hålen och anslöt sig till flocken. Varje dag i gryningen marscherar armémyror i kolonner, som är tre till tolv myror breda, ut för att fånga andra myrarter och spindlar. De sprutar förlamande gift i bytet, varpå de sliter det i bitar. I små bitar fraktas bytet hem till kolonin av myrorna, som rör sig med en genomsnittshastighet på åtta centimeter i sekunden. ”Vägarbetarna” förhindrar att det uppstår trafikstockning på vägen genom att lägga sig i hålen. Utan deras insats skulle mängden föda som dagligen släpas hem till kolonin minska med drygt en tredjedel.