Mullvad tycker om snabbmat

Däggdjur hittar och äter mask på 227 millisekunder

1 september 2009

Stjärnmullvaden gillar snabbmat, och det i en sådan grad att det lilla djuret är innehavare av den inofficiella titeln världens snabbaste matvrak. Däggdjuret med den stjärnformade nosen lyckas sätta i sig sin måltid så snabbt att det mänskliga ögat inte ens hinner registrera det. Stjärnmullvaden hittar, identifierar och äter sin mat, i regel maskar och insekter, med en genomsnittstid på 227 millisekunder – mindre än en kvarts sekund. Som jämförelse kan nämnas att det tar en bilist 650 millisekunder att reagera på övergången till rött ljus. Biologen Kenneth Catania vid Vanderbilt University, Tennessee, USA, har studerat mullvadens snabbhet med en avancerad höghastighetsvideokamera. Catania bedömer att djuret arbetar på gränsen av nervsystemets och hjärnans förmåga när det gäller hastighet. Mullvadens snabba ätrörelser beror på dess säregna och känsliga nos, som är utrustad med 22 rosa tentakler. När mullvaden närmar sig ett potentiellt byte, skickar tentaklernas sinnesorgan en ”bild” till hjärnan, och ett stort antal nervfibrer och receptorer ser till att processen sker på rekordtid.