© ArtemZ // Shutterstock

Vaccination skall begränsa växthusgaser från husdjur

Australiska forskare vill göra boskap och får miljövänliga

1 september 2009

Det är långtifrån bara bilar och fabriker som är skyldiga till växthuseffekten.

Husdjur som boskap och får släpper också ut växthusgaser, och – hur otroligt det än låter – i så stora mängder att det bidrar till den sammanlagda växthuseffekten. Därför vill australiska forskare nu begränsa djurens utsläpp.

Forskarna har utvecklat ett vaccin, som dödar en del av de mikroorganismer i djurens magar som avger metan till utandningsluften.

Medan exempelvis bilar och koleldade värmekraftverk släpper ut koldioxid, ger djuren ifrån sig metangas, som går rakt ut i atmosfären. Metangas är precis som koldioxid en kraftig växthusgas, som enligt de flesta forskare bidrar till att värma upp atmosfären.

Uppvärmningen orsakar sannolikt att klimatet förändras, vilket bland annat får isen på Nord- och Sydpolen att smälta och öknen att breda ut sig.

Därför har ett stort antal länder nu bestämt sig för att få ner mängden växthusgaser, när det gäller såväl kol, olja och naturgas som nu även husdjurens utsläpp av metangas.

Bara i Australien står nötkreatur och får för fjorton procent av det sammanlagda utsläppet, och med hjälp av det nya vaccinet kan detta enligt Rob Kelly vid den kända forskningsinstitutionen CSIRO reduceras med 20 procent.

Forskarna räknar med att en miljon nötkreatur och två miljoner får varje år skall vaccineras.

Det skulle sammanlagt reducera metangasutsläppen med motsvarande 300000 ton koldioxid.