Wastewater balls

Plastkupoler renar spillvatten effektivt

I några amerikanska städer använder man plastkupoler med bakterier för att rena spillvatten, och det fungerar.

24 juni 2011

Billiga, iglooliknande plastkupoler fyllda med bakterier är lika effektiva som avloppsdammar och dyrbara reningsanläggningar, när det gäller att rena spillvatten från organiskt avfall och kemikalier. Det har man i flera amerikanska städer konstaterat efter att ha testat en ny teknik.

Ingenjörer från Wastewater Compliance Systems i Salt Lake City har utvecklat en kupol med gott om plats för bakterier. Inne i kupolen är det som i en rysk docka plats för ytterligare fyra kupoler, och var och en av dem är fylld med ett ihopknycklat plastmaterial. Den totala ytan är cirka 260 kvadratmeter och ger därmed långt mer livsrum för reningsbakterier än i de traditionella avloppsdammarna, där bakterierna endast har vattenytan att leva på.

En annan metod att påskynda reningsprocessen är att låta bakterierna leva i mörker, eftersom det hämmar algväxten. Därför ska plastkupolerna stå på sjöns botten. En tredje metod är att låta en pump sända upp luftbubblor genom kupolens inre, så att det blir cirkulation i spillvattnet.