Ozone illustration Arctis

Arktis har fått sitt eget ozonhål

Under förra årets kalla vinter uppstod det ett ozonhål över Nordpolen. Fyrtio procent av ozonet har brutits ned.

12 juli 2012

För cirka 30 år sedan upptäckte forskarna en mycket låg halt av ozon i atmosfären över Sydpolen. Det blev känt som ozonhålet. Nu har geofysikerna upptäckt att det under senare års kalla vintrar även uppstått ett stort ozonhål kring Nordpolen. Mätningar från bland annat satelliter visar att omkring 40 procent av ozonet är nedbrutet.

Ozonlagret ligger 15 till 35 kilometer upp i atmosfären, och även om ozonet utgör bara en bråkdel av luftmolekylerna, är lagret viktigt för att fånga upp skadlig UV-strålning från rymden. Det arktiska ozonhålet är lättrörligt och kan under perioder förskjutas ned över Europa och ge ökad strålning där. Geofysikerna tror att det under framtida vintrar ofta kommer att bildas ett ozonhål över Arktis, eftersom temperaturen faller i stratosfären, atmosfärens översta del.