Uranium and Geobacter

Bakterie kapslar in uran i en hårboll

Bakterier används ofta för att rena spillvatten, men nu visar det sig att bakterien Geobacter har mycket särskilda talanger på detta område.

20 februari 2012

Den kan nämligen rena vattnet från uran genom att omvandla det från den farliga, lösliga formen, som lätt tas upp i kroppen, till en olöslig form, som har svårt att tränga in i cellerna. Som kronan på verket ser bakterien dessutom till att den farliga tungmetallen packas in i ett slags hårboll, så att den relativt enkelt kan avlägsnas från dricksvattnet.

Hårbollen består av hårliknande utväxter, så kallade pili, på bakteriens cellvägg. De ökar bakteriens yta och innehåller enzymer som omvandlar uran i löslig form till olösligt uran, när metallen kommer i kontakt med dem.

Det olösliga uranet avlagras på pili, som efterhand som bakterien växer slits av och ersätts med nya. På så sätt efterlämnar Geobacter ett slags uranberikad hårboll, som är lätt att avlägsna.

Med hjälp av elektronmikroskopi kunde de amerikanska forskarna iaktta att Geobacter-bakterien på kort tid omvandlade 70–80 procent av det lösliga uranet till den mindre farliga, olösliga formen.