nb_u37 mercury

Kvicksilverutsläpp skjuter i höjden

Föroreningen av kvicksilver är dubbelt så omfattande som forskarna hittills har trott. En ny rapport avslöjar bland annat en hittills okänd topp under 1970-talet.

11 september 2014 av Carsten Nymann

Mängden av nervgiftet kvicksilver som vräkts ut i miljön sedan 1850 är dubbelt så stor som vad forskarna hittills har gått runt och trott.

Ett team unga forskare från det amerikanska Harvard University har för första gången samlat alla tillgängliga källor och upptäckt vad som motsvarar 540 000 ton kvicksilver i miljön som ingen kände till.

Framför allt ett problem i utvecklingsländer

Kvicksilver finns i en rad konsumentprodukter som t.ex. gammaldags termometrar men används också bland annat vid gruvdrift och framställning av kemikalier.

Större mängder representerar inte direkt en ökad risk för mänskligheten. Forskare vet redan hur mycket kvicksilver vi var och en utsätts för på daglig basis.

Problemen uppstår lokalt där kvicksilverförgiftningar kan ses bland grannar till t.ex. kemiska fabriker eller gruvor i utvecklingsländer.

Föroreningarna kulminerade på 1970-talet

Hittills har forskarna trott att utsläppen nådde en höjdpunkt på 1890-talet efter att kvicksilver använts i stor utsträckning vid utvinning av silver upp genom 1800-talet.

De nya siffrorna visar dock att föroreningen först kulminerade på 1970-talet, när ny lagstiftning förbjöd användningen av kvicksilver i målarfärg. I dag är användandet av kvicksilver strängt reglerad.

Kvicksilver blir hängande länge i luften. Omkring 57 procent av det kvicksilver som har släppts ut sedan 1850 cirkulerar fortfarande medan resten är bundet i deponier och djupare jordlager.

En ny analys kombinerar tidigare mätningar (de gråa nyanserna i grafiken) med nya siffror för luftföroreningar (gult), markföroreningar (grönt), vattenföroreningar (turkost) samt deponier (rosa).