Plastik topbillede

Forskare omvandlar plastflaskor till bränsle

En ny metod som förvandlar plastavfall till diesel kan kanske bidra till att lindra världens avfallsproblem.

23 juni 2016 av Nanna Vium

Avfallsstationerna svämmar över av plast, vi tillverkar allt för många plastförpackningar och gör vi inte snart något så kommer det att finnas mer plast än fisk i våra hav om 35 år.

Det är på allvar när experter uttalar sig om hela världens plastutmaning - och en långsiktig lösning ser ut att dröja.

Men nu har ett antal forskare från främst University of California och Shanghai Institute of Organic Chemistry tagit ett steg närmare en lösning.

Svårt att bryta ned

De har utvecklat en metod som förvandlar plastflaskor och påsar till diesel och industrivax, vilket därmed gör det möjligt att återvinna plast till andra föremål.

Projektet som har som utgångspunkt att polyeten – den vanligaste typen av plast – består av grundämnena kol och väte och därmed är nära besläktat med de kolväten som diesel består av.

Men trots det har processen fått forskarna att lägga pannorna i djupa veck då polyetens stabila kemiska förening gör att plasten är svårt att bryta ned.

En långsam process

Med hjälp av så kallade kemiska katalysatorer har de dock lyckats att åtskilja väteatomerna från kolatomerna och skapa en komplicerad process, som i slutänden ändrar polyetens struktur till antingen diesel eller industrivax.

Processen kräver endast en temperatur på 175 grader vilket gör att det används betydligt mindre energi än vid tidigare försök.

En nackdel är dock att själva förvandlingen tar fyra dagar och att de kemiska katalysatorerna är dyra.