Near or far 1

Mikro eller makro: Kan du se skillnad på nära och fjärran?

Bilder som tas riktigt nära och på mycket långt håll kan vara förvillande lika. Två forskare har tagit fram roliga exempel på fenomenet.

Mikrometerlitet och kilometerstort

En dag hängde geografen Stephen Young på skoj upp en av sina satellitbilder på kollegan Paul Kellys kontor. Kelly är biolog och expert på ormar och då han såg satellitbilden trodde han för att det var en närbild på ett ormskinn, tagen med ett mikroskop.

Förväxlingen gav de två forskarna från Salem State University idén till utställningen “Mikro eller makro?”, som visar bilder av mikrometersmå detaljer bredvid bilder av kilometerstora landskap.

Naturens mönster upprepas i det oändliga

Likheten mellan bilder som ses genom mikroskop eller från en satellit är inte en tillfällighet. Det beror på att många naturliga mönster är fraktaler. Det innebär att den stora figuren är sammansatt av mindre upplagor av samma figur som upprepar sig själv i det oändliga. Blomkålshuvuden, blixtar, snöflingor, kristaller och bergskedjor är några exempel på fraktalmönster i naturen.

Kan du se skillnad?

Testa dig själv: Prova själv om du kan se skillnad på mikro och makro på forskarnas “förväxlingsbilder" i vårt galleri i toppen på sidan.

TIPS: Vi rekommenderar att se bilderna i fullskärmsvisning: Klicka på ett foto i galleriet för att se det i fullskärm. Använd därefter musen eller piltangenterna för att bläddra mellan dem.