Kråka fiskar med hemmagjord krok

Hänförda biologer hittar fåglarnas instrumentmakare

1 september 2009

Engelska biologer har upptäckt att kråkor är lika bra på att tillverka redskap som människans närmaste släkting schimpansen eller kanske ännu bättre. Forskarna har länge känt till att kråkorna på Nya Kaledonien tillverkar små redskap av till exempel blad för att få ut insekter ur ruttna träd. Nu har man emellertid för första gången undersökt kråkornas förmåga att tillverka redskap i ett egentligt experiment. Biologerna försåg kråkorna med några centimeter långa bitar av ståltråd samt ett glasrör med några köttstycken på botten. Kråkorna kastade sig genast över ståltrådsbitarna, som de tog upp i näbben och böjde till genom att hålla ned ståltråden med fötterna. I nio fall av tio lyckades kråkorna tillverka en krok och få tag i köttbitarna på bottnen av glaset. Enligt forskarna är det första gången man har sett ett djur helt medvetet tillverka ett redskap för en specifik uppgift. De anser därför att kråkorna i viss mån är kapabla att förbinda orsak med verkan, något man hittills trott att bara människan kan. I så fall är människan inte den enda varelse som kan tillverka redskap.