Krabba bygger sköld av tarmgaser

Två forskare vid University of North Carolina i USA har funnit att krabbarten Gecarcinus lateralis kan göra en tillfällig sköld genom att blåsa upp sina tarmar med luft. Krabbors sköld är ett utvändigt skelett, som bland annat skyddar och hjälper till att ge stöd åt muskelrörelser. Skölden kan dock inte växa, så när krabban blir för stor, måste den krypa ut ur skölden och bilda en ny. Det gör att krabban är försvagad under en period, men G. lateralis, som lever vid tropiska kuster, har kommit på en metod för att bibehålla sin styrka. De amerikanska biologerna utförde olika tryckmätningar inne i krabbor som kastat skölden, och de kunde konstatera att de krabbor som hade blåst upp sina tarmar kraftigast, samtidigt var de som hade starkast klosax. Slutsatsen är att de hårdpumpade tarmarna har samma stödfunktion, som skölden normalt har hos krabbarten. Det är första gången man har upptäckt ett djur, som använder tarmgaser på detta sätt.