Klok slemsvamp hittar rätt i labyrint

Besynnerlig organism hittar själv rätt väg till födan

1 september 2009

Vi borde kanske hysa högre tankar om de enkla svamparna i naturen, för de är inte så dumma, som vi tror. Den överraskande nyheten är resultatet av japanen Toshiyuki Nakagakis senaste undersökningar. Han har koncentrerat sin forskning på slemsvampen, som är mycket speciell genom att ha egenskaper från såväl djur som växter. Tillsammans med sina kollegor gav Nakagaki slemsvampen den ultimata utmaningen. De placerade en liten bit av svampen i en labyrint och lade lite mat i form av havregryn vid de båda utgångarna. Svampen skickade snabbt ut trådar, som på några timmar fyllde varenda gång i labyrinten. De trådar, som hade kommit i kontakt med havregrynen, började skicka ut vågor av sammandragningar tillbaka till svampen i labyrinten. Dessa ”meddelanden” fick alla de trådar som inte hade någon kontakt med en födokälla att tyna bort, medan de trädar som befann sig i riktning mot födan blev kraftigare. Hela processen tog åtta timmar, och till sist bestod slemsvampen bara av en enda tråd, som löpte längs den kortaste sträckan, så att den kunde få tag i födan effektivast. Så svampen bestod labyrintprovet med den äran.