Condensation stripes

Kondensstrimmor niofaldigar växthuseffekten

Flygtrafiken utgör en stor belastning för klimatet på grund av jetmotorernas stora bränsleförbrukning. Nu har tyska forskare visat att själva kondensstrimmorna, som jetmotorerna drar efter sig, är betydligt värre för klimatet än man antagit.

26 januari 2012

Strimmorna fungerar som moln som ökar växthuseffekten, och de stimulerar även uppkomsten av naturliga cirrusmoln, vilket niofaldigar deras klimateffekt.

Forskarnas klimatmodell simulerade hur kondensstrimmor uppstår, växer genom att kondensera omgivningens vattenånga till iskristaller, sprider sig i atmosfären och löses upp, när iskristallerna exempelvis faller till jorden som regn. Utvecklingen jämfördes med naturliga cirrusmolns livscykler, så att forskarna för första gången kunde sätta siffror på kondensstrimmornas effekt på klimatet.

Greenhouse effect map

Med hjälp av faktiska klimatdata ritade forskarna en karta över strimmornas globala klimateffekt, när de omvandlas till cirrusmoln. Effekten är störst i Europa och östra USA.