varm april

April svettades och skickar 2016 mot värmerekord

De senaste siffrorna från Nasa bekräftar det nästan förutsägbara: Årets april var den varmaste någonsin och redan nu ser 2016 ut att med 99 procents säkerhet bli det varmaste året som någonsin uppmätts.

19 maj 2016 av Karine Kirkebæk

April månad i år är den varmaste april som någonsin har uppmätts. 2016 ser med 99 procents säkerhet ut att bli det varmaste året sedan Nasa började med sina temperaturmätningar 1880.

Rekordet kommer dessvärre inte som någon överraskning och enligt Nasas data är april den sjunde månaden i rad som slår tidigare värmerekord.

Vårmånaden var 1,11 grader varmare än genomsnittet för tidigare aprilmånader.

99 procents säkerhet

Först i oktober 2015 kunde forskarna slå fast att förra året var det varmaste som dittills uppmätts.

Den amerikanska organet NOAA – National Oceanic and Atmosperic Administration – följer också värmens utveckling men de har ännu inte publicerat sina data för april.

Men om både Nasa och NOAA har mätt att april månad är den varmaste aprilmånaden hittills så tror Gavin Schmidt, ledare för Nasas Goddard Institute for Space Studies, att året 2016 med 99 procents säkerhet blir det varmaste året som uppmätts sedan 1880.

Svårt att hålla avtalet

Forskarnas förutsägelse säger att 2016 kommer att vara mellan 1,2 och 1,4 grader varmare än före den industriella revolutionen.

Det gör det svårt att nå klimatavtalet från Paris förra året, där man slog fast att den genomsnittliga globala temperaturökningen ska hållas under två grader i förhållande till förindustriell nivå - och helst 1,5.