Karpar vinterklara på en vecka

Rudans gälar anpassar sig till syrefattigt vatten

1 september 2009

Rudan har alltid varit känd bland biologer som en extremt hårdför fisk. Fisken, som tillhör familjen karpar, kan överleva förändringar i vattnets syreinnehåll som dödar andra fiskar och vattendjur. Nu har en grupp forskare vid universitetet i Oslo kommit på vad det är som ger rudan dess speciella förmåga. Den bygger helt enkelt om gälarna. Under normala syreförhållanden är karpens gälar täckta av ett tjockt lager av celler. När syrekoncentrationen i vattnet faller – till exempel när vattnet fryser under vintern – dör dessa celler, och inom ett par dagar kommer ett nätverk av ribbor, som ger gälarna en yta som är 7–8 gånger större än tidigare. Ofta kan man se skillnaden efter bara ett par timmar. Den större ytan på gälarna betyder att rudan betydligt effektivare tar upp syre. Lika intressant är att när syreinnehållet i vattnet stiger, så växer det tjocka celllagret fram igen, och gälarna återgår till sitt normala tillstånd. Det gör rudan till det enda kända ryggradsdjur som i vuxen ålder kan förändra strukturen i sina andningsorgan och sedan återvända till sitt normaltillstånd.