Kan två saker vara fullständigt lika?

På en promenad i en höstlövskog samlade jag några ekblad och jämförde dem. Inte ett var det andra likt. Det fick mig att tänka på om det i världen finns två föremål, som in i minsta detalj är lika?

Stora saker som blad eller mynt kan under inga omständigheter vara helt lika. De består nämligen av många atomer, och atomer är spralliga saker, som inte stannar på samma plats under någon längre tid åt gången. Om man tittar på ytan av en metall i ett riktigt starkt mikroskop, kommer man att se att atomerna rör sig runt mellan varandra. Det betyder att atomerna på ytan av två enkronor inte kan vara ordnade på exakt samma sätt, och då är mynten inte heller lika. Inte ens samma föremål är identiskt från ena stunden till den andra, för på ett eller annat ställe kommer en atom att ha flyttat på sig eller ingått i en ny kemisk förening. På sätt och vis angreps problemet redan för 2500 år sedan av filosofen Herakleitos från Efesos i Mindre Asien, som sade: ”Ingen nedstiger två gånger i samma flod.” Tittar man på enstaka elektroner, kan man emellertid säga att de är helt lika. Två olika elektroner har nämligen exakt samma laddning, massa och spinn. Dessutom tilldelar man i kvantfysiken elektroner – och allting annat – en våglängd. Hur otroligt det än kan låta, så delar alla elektroner i hela universum en och samma våglängd. I tolkandet av kvant-mekaniken kan man därför inte tala om att olika elektroner befinner sig på olika ställen i universum, och därför kan de i realiteten inte skiljas från varandra. Varje elektron befinner sig över hela universum på en gång i exakt samma omfattning som alla andra elektroner, och därför är de fullständigt och absolut identiska.