antarktis smälter inte

Isen blir tjockare på Antarktis

Stick i stäv med alla förutsägelser visar det sig att Antarktis istäcke växer med flera miljarder ton varje år.

5 november 2015 av Morten Kjerside Poulsen

Den globala uppvärmningen har tagit en paus. Åtminstone på Antarktis och åtminstone för ett tag.

Satellitdata från åren 2003–2008 visar att isen på den centrala västra och östra delen av Antarktis har blivit två centimeter tjockare varje år, vilket motsvarar 82 miljarder ton is om året.

Det innebär att tillskottet av ny is på Antarktis är större än avsmältningen.

Isen växer med två centimeter varje år

Nasas Goddard Space Flight Centre ligger bakom mätningarna som har gjorts med hjälp av satelliter. Höjdmätare har registrerat förändringar i islagrets tjocklek. Isen bildas av snö som ansamlas varje år och pressas ihop till ett cirka två centimeter tjockt lager is.

Antarktis orsakar inte de stigande havsnivåerna

Enligt forskarna har ansamlingen av is pågått under de senaste 10?000 åren och uppväger avsmältningen från speciellt västra Antarktis. Men det väcker nya frågor. Hittills har forskarna trott att 0,27 millimeter av de årligen stigande havsnivåerna kommer från Antarktis. Stigningen måste komma någon annanstans ifrån, men forskarna vet ännu inte var.

Ny ismätare skickas upp 2018

Nästa stora uppgift blir därför att klarlägga var den extra avsmältningen kommer ifrån och det ska Nasa-satelliten ICESat-2 hjälpa till att undersöka när den skickas upp 2018.

Upptäckten är inte den enda överraskningen kontinenten hade i beredskap. I fjol upptäckte polarforskarna att det finns liv under den tjocka isen: