Varför är is hal?

1 september 2009

Forskarna har haft svårt att förklara fenomenet som alla känner till; att is är hal. Den traditionella förklaringen är att isens smältpunkt sjunker, när den utsätts för tryck. Vad man menar är att när en skridskoåkare glider fram på isen, smälter ett mycket tunt lager, så att han egentligen rör sig på vatten. Räknar men efter, betyder trycket från en skridsko dock nästan ingenting för isens smältpunkt. Enligt en senare teori är det inte trycket utan istället friktionen som gör isen hal. Friktionen mellan skridsko och is värmer upp isen lokalt, så att den kortvarigt smälter. Även denna teori är nu ute på hal is. Den förklarar nämligen inte varför man kan glida på is utan att röra på skridskorna. Något tyder på att ”halheten” snarare är en egenskap som är inbyggd i isen. Enligt professorn i kemi vid Lawrence University, Robert M Rosenberg, skulle det översta lagret av vattenmolekyler på en frusen yta bete sig annorlunda än de molekyler som är bundna i isen som kristaller. I motsats till dem kan molekylerna på ytan vibrera, eftersom det inte finns några frusna molekyler ovanför dem som kan hålla dem stilla. Enligt teorin är det de vibrerande molekylerna som gör ytan hal genom att uppföra sig som en vätska.