Scientists at the Red Sea

Röda havet är fullt av ädelmetaller

Det finns guld, koppar och silver för flera miljarder kronor nere på havsbottnen i Röda havet.

30 maj 2012

Nya geologiska undersökningar i Röda havet avslöjar att det finns ädelmetaller för miljardtals kronor i havsbottnens sedimentlager. Det rör sig om guld, koppar, zink, silver och kobolt. Forskarna uppskattar att guldförekomsten utgör 50 ton och har ett marknadsvärde av cirka 90 miljarder kronor.

Det är saudiarabiska och tyska forskare från King Abdulaziz University och Leibniz-Institut für Meereswissenschaften Universität Kiel som har tagit prover från havsbottnen och dragit slutsatsen att den skiljer sig från andra havsbottnar i världen. Havsbottnen är en så kallad spridningszon och genomskärs av en spricka, som hela tiden sänder upp nytt material från underjorden.

Vissa av dessa uppsipprande ämnen är metallerna guld, silver, koppar, zink och kobolt, som genom åren har avlagrats i havsbottnens sediment. Det är i princip bara att samla upp och sälja dem på råvarubörserna. Det blir dock svårt att hämta upp dem. Dels ligger det ett lager av mycket salt och varmt vatten över havsbottnen, dels förkommer metallerna som mikropartiklar. Därför är forskarna till exempel tvungna att utveckla särskilda tekniker för att skilja mikropartiklarna från de större partiklarna i sedimentet.