Ctenopelta porifera

Liv i havet gör snabb comeback

Ett vulkanutbrott under vattnet kan utplåna allt liv på havsbottnen, men efter bara några månader har livet kommit tillbaka.

21 februari 2011

Ett vulkanutbrott under vattnet kan täcka bottnen med lava och därmed utrota allt liv, men det tar bara några månader, innan livet får fotfäste igen, hävdar amerikanska forskare vid Woods Hole Oceanographic Institution i Massachusetts.

Vid årsskiftet 2005–2006 skakade en serie jordskalv havsbottnen längs den östliga Stillahavsryggen utanför Acapulco i Mexiko. Det utlöste ett vulkanutbrott, vars lava täckte bottnen på ett område på 2 gånger 15 kilometer och utrotade alla former av liv.Några månader efter skalven var bottnen fullständigt livlös, konstaterade forskarna, men redan i maj 2006 såg de larver av snäckarten Ctenopelta porifera. I juli hade snäckorna vuxit sig stora och satt sig fast på klippor.

Den närmaste kolonin av Ctenopelta porifera fanns mer än 300 kilometer bort. Larverna hade alltså på ett eller annat sätt lyckats ta sig därifrån till det lavatäckta området.Forskarna tror att snäcklarverna har fått lift med strömmar av kallt vatten. Larverna går in i ett slags dvala, när vattnet är kallt och kan på så sätt klara sig utan näring under längre tid.