Ordinskaya cave

Här finns världens klaraste vatten

Har man anlag för klaustrofobi ska man hålla sig långt bort från Ordinskayagrottans flera kilometer långa undervattensgångar.

6 januari 2014

"Du kan dö på hundra sätt i en grotta."

Så beskriver dykjournalisten Bogdana Vashchenko ett av jordens mest spektakulära grottsystem: Ordinskaya i Uralbergen.

Hittills har forskarna upptäckt 4850 meter gångar. Den avlägsnaste punkten i Ordinskaya ligger över en kilometer från ingången, medan de största salarna är upp emot 60 meter i diameter.

En grotta av gips

Ordinskaya har bildats genom grundvattnets urholkning av ett 20 meter tjockt och 200 miljoner år gammalt lager av kemiskt utfälld gips. Över och under gipsen ligger mer motståndskraftiga bergarter som utgör tak och golv. Ordinskaya är speciell, för gipsgrottor blir sällan stora nog för att människor ska kunna röra sig i dem.

Gips är helt enkelt ett alltför mjukt mineral för att bära sin egen vikt. Därför är det normalt bara när vatten understödjer arkitekturen som gipsgrottor uppnår en storlek som tillåter utforskning.

Grottan ändrar form

Grottan är fylld med mineralhaltigt och endast 5 grader varmt vatten som är så klart att dykare aldrig tappar varandra ur sikte.

Trots att vattendjupet aldrig överstiger 20 meter är Ordinskaya inte ofarlig att dyka i, eftersom gångarna konstant ändrar form – särskilt i samband med kraftiga regnväder under vår och höst när vatten sipprar ned uppifrån.

Läs mer: Jordens mest fantastiska grottor

• Läs Illustrerad Vetenskaps artikel genom att klicka på knappen nedan. Du måste vara prenumerant för att läsa artikeln.

Inte prenumerant? Klicka på ladda ned-knappen och beställ meddetsamma.