Groda försvarar sig med klor

Forskare finner skarpa vapen under huden på flera grodarter.

1 september 2009

Rovdjur i Centralafrika som har grodor på menyn riskerar att få en obehaglig överraskning. Nya undersökningar har visat att elva underarter av grodfamiljerna Astylosternus, Trichobatracus och Scotobleps kan försvara sig med dolda klor, som i kris-situationer pressas ut genom huden. Det är en forskargrupp vid Harvard University som för första gången vetenskapligt beskrivit grodorna, som bland annat är en delikatess i Kamerun. Där jagas de med spjut eller skjuts, så att jägarna undviker att komma i kontakt med klorna, som är tillräckligt vassa för att riva hål på jägarens hud. Hur obehagliga klorna är fick en av forskarna uppleva, då han tog upp en groda för att studera den. Klorna skiljer sig i övrigt från traditionella klor genom att uteslutande bestå av ben. De innehåller alltså inte som normala klor det fiberbildande proteinet keratin. I motsats till exempelvis en kattklo, som dras tillbaka i ett specialdesignat ”hölster”, är grodornas klor endast täckta av hud. Klorna är förbundna med tårna, och grodan aktiverar sina vapen genom att röra på en muskel i foten. Forskarna skall nu undersöka hur grodornas hud läker efter att den har genomborrats av de vassa klorna.