Younger_Grand Canyon

Forskare gör Grand Canyon yngre

Forskarna har i 140 år grälat om hur gammal Grand Canyon egentligen är. Ny forskning visar att dalgången troligen är miljontals år yngre än vad man tidigare trott.

19 maj 2014

Grand Canyons ålder är en gåta

Grand Canyon är en av de största kanjonerna i världen med en längd på 450 kilometer och ett djup på upp till 1,8 kilometer – men dalgångens ålder är ett mysterium. En del geologer anser att den i sin nuvarande form skapades för 70 miljoner år sedan, när det fanns dinosaurier på jorden. Andra tror att den är mindre än tio miljoner år gammal.

Coloradofloden skar ut Grand Canyon

Ny forskning kombinerar de två synsätten och visar att Coloradofloden skär igenom Grand Canyon i ett område som redan är genomkorsat av gamla raviner och dalgångar. Den elva miljoner år gamla floden som kom från Klippiga bergen är alltså huvudarkitekten.

Termokronologi kan bestämma ålder

Forskarna har åldersbestämt kanjonen med metoden termokronologi: Genom att mäta strukturen av mineralernas kristaller, när stenarten svalnar, kan åldern kartläggas. Den yngsta delen av Grand Canyon är Marble Canyon, medan den södra Hurricane Canyon är dalgångens äldsta del.

Kanjonens ålder varierar

Den övre halvan av Grand Canyon är 5–6 miljoner år gammal, en fjärdedel är 15–25 miljoner år, medan resten har funnits i 70 miljoner år.

Klicka på bilden för att se den i större version.

Termokronologi

Vid mätning av en bergarts mineralstrukturer under avkylning, kan forskarna bland annat identifiera en stenarts ålder.