Gorillor äter ruttet trä

Den speciella kosten ger livsviktigt salttillskott

1 september 2009

Biologer har ofta funderat över varför gorillor och andra primater äter och slickar på trä, som håller på att brytas ned. Innehållet av proteiner och kolhydrater i ruttnat trä är mycket lågt, men man har antagit att trä ändå har en viktig funktion, eftersom dominerande individer ömt vårdar det. Nu har primatologer vid Cornell University undersökt fenomenet och kommit på att djuren är ute efter ett salttillskott. Forskarna åkte till Bwindi Impenetrable National Park i Uganda för att studera bergsgorillornas speciella matvanor. I denna nationalpark lever hälften av de endast 740 bergsgorillor som finns i världen. Under ett halvår observerade biologerna gorillorna för att se vilken sorts trä de föredrog. Efterföljande kemiska analyser visade att alla de sorter de föredrog hade ett högt innehåll av natrium, som även ingår i vanligt bordssalt och är ett livsviktigt mineral för alla djur. Det finns inte mycket salt i de tropiska skogarna, och medan andra djurarter till exempel äter jord för att täcka sitt saltbehov, föredrar alltså bergsgorillorna ruttnande trä.