© Wellcome images

Gissa mikroskopin: Insektsöga eller tvättmedel?

Vätskor, flimmerhår och celler träder fram i strålande färger och sagolika former när forskare med avancerade mikroskop visar oss världen i ett helt nytt perspektiv. I mikrovärlden kan till och med välkända objekt vara svåra att känna igen på nära håll. Kan du?

12 februari 2018 av Stine Overbye

Bladlusen lever av att suga saft från växter och många arter av insekten är skadedjur, som både trädgårdsägare och jordbrukare avskyr.

Bladlössens två ögon buktar ut ur huvudet och varje öga är sammansatt av tusentals tätsittande och orörliga punktögon – så kallade ommatidier.

Varje punktöga uppfattar information från sitt eget pyttelilla utsnitt av det samlade synfältet och tillsammans skapar punktögonen en grovkornig mosaikbild.

Anordningen gör att bladlusen kan uppfatta snabba rörelser, till exempel när en fiende i skepnad av en nyckelpiga närmar sig.

Däremot kan bladlusen inte se skarpt eller skilja på föremål på längre avstånd.