Genmodifierade grödor skyddar grannåkrar

Genetisk modifierad bomull skyddar även angränsande åkrar med andra grödor mot skadedjur. Det visar forskare vid den kinesiska jordbruksakademin i Beijing. Tillsammans med kollegor har doktor Kong-Ming Wu granskat beräkningar av skador orsakade av brunaktigt knölfly i norra Kina under perioden från 1997 till 2007. Totalt har gruppen undersökt 38 miljoner hektar jordbruksmark, vilket motsvarar hela Tyskland. Av dem var tre miljoner hektar bevuxna med bomull, som genmodifierats till att producera insektsgiftet Bt, som dödar knölflyet. Utöver detta täcktes 22 miljoner hektar av andra grödor, till exempel sojabönor. Siffrorna visade att knölflyna inte dramatiskt trängts tillbaka enbart på Bt-åkrar utan också på de åkrar som gränsar till dem. Orsaken var att knölflyet äter olika växter allt efter säsong, men när en generation når Bt-bomullen, dör de alla och hinner aldrig nå grödorna på andra åkrar. I Kina har man redan överfört principen till ris.