Geckor älskar färgrik föda

1 september 2009

Nektar är blomväxternas lockbete och belöning till de djur som pollinerar dem. Normalt är nektarn helt färglös som vatten, och därför har forskarna länge funderat över att det på Mauritius i Indiska oceanen finns tre växtarter, som har antingen blodröd eller knallgul nektar. Nu har biologer vid universitet i Zürich, Schweiz, hittat svaret på gåtan. Det visar sig nämligen att blommornas pollinerare är geckoödlor av familjen Phelsuma, som har utmärkt färgseende och som föredrar blommor med färgad nektar. Biologerna anser att vissa växter har en fördel av att ha färgad nektar, eftersom det skapar en färgkontrast i förhållande till blombladen. Det kan hjälpa deras pollinerare – geckoödlor – att på långt avstånd se mängden nektar i blommorna. På så sätt kan djuren se om det är värt besväret att ta sig bort till blommorna. Dessutom har geckoödlor på Mauritius uppenbarligen en generell förkärlek för starka färgkontraster. De har ofta själva röda, orange och blå mönster som kontrast till sin grön-aktiga hud och använder färgerna för att kommunicera med varandra.