Fågel med morrhår

Galleri: Världens största papegoja

Världens största papegoja är nattaktiv, kan inte flyga och häckar bara när ett visst träd sätter frukt. I dag överlever ugglepapegojan endast tack vare en osedvanligt engagerad insats från både experter och frivilliga.

20 februari 2012

Ynka 47 fåglar. Så få exemplar fanns det 1994 kvar av världens tyngsta papegoja. För 200 år sedan var ugglepapegojan annars en av Nya Zeelands allra vanligaste fåglar.

Den särpräglade papegojan, som kan väga upp till tre kilo, hade trängts tillbaka till de ödsligaste och oländigaste delarna av landet, och det såg ut som att dess öde var beseglat.

Samtliga fåglar fångades in till reservat

Denna bild har dock förändrats efter att samtliga fåglar fångats in och flyttats över till de små öarna Anchor Island och Codfish Island. Där kan de i dag leva i fred för de rovdjur som europeiska nybyggare infört till Nya Zeeland och som på kort tid nästan lyckats utrota fåglarna.

Varje fågel punktmarkeras

På de båda öarna punktmarkerar Nya Zeelands Department of Conservation varenda fågel, och metoden verkar fungera. Beståndet har på 17 år nästan tredubblats.

Papegojan häckar bara vart tredje år

Det är milt sagt en utmaning att säkra ugglepapegojans framtid. Fåglarna häckar nämligen inte varje år, och på Codfish Island är framgångsrika häckningssäsonger dessutom oupplösligt knutna till mängden frukt på rimuträdet – som ofta bara sätter tillräckligt med frukt för att fåglarna skall bli på häckningshumör vart tredje år.

Innan honorna kan bli redo för ungar, måste de öka sin vikt med upp till ett kilo fett, och därför sätter biologerna inför häckningssäsongen upp foderautomater. Vid dessa avläser en elektrisk våg automatiskt vikten på de besökande papegojorna, och de radiosändare som alla fåglar är utrustade med avslöjar samtidigt de enskilda papegojornas förflyttning.

När biologerna jämför information från radiosändare och vågar kan de fort se vilka honor som är redo att häcka. Icke-häckande fåglar tillåts inte plundra automaterna, för de öppnar sig bara för utvalda fåglar, som identifieras via sin radiosändare.

Övervikt ger hanungar

Varje hona får sig också bara tilldelad en avvägd mängd mat för att undvika att hon blir för fet. Överviktiga honor producerar nämligen flest ungar av hankön, och en skev könsfördelning är sämre för beståndets framtid.