Forskare vill utvinna antibiotika ur krokodilblod

Krokodiler utkämpar dödliga strider och har ofta stora öppna sår, men varför blir såren så sällan infekterade? Det undrade en filmproducent, som under sina inspelningar filmat de sårade djuren. Då inga experter kunde ge ett tillfredsställande svar, sände man blodprover från kräldjuren till USA, där de analyserades. Analysen avslöjade att blodet innehåller en peptid, som effektivt bryter ned hälsofarliga bakterier. Forskarna isolerade de peptider i krokodilernas blod som får bukt med infektioner som antibiotika måste ge vika inför. Detta ger hopp för nya behandlingsmetoder för de många bakterier som genom mutationer blivit motståndskraftiga mot till exempel penicillin. Det nya ämnet, som döpts till crocodillin, kommer troligen att finnas på marknaden först om fem till sju år.