Forskare bygger bakterie från grunden

Den amerikanske genompionjären Craig Venter har kommit ett stort steg närmare att skapa konstgjort liv. Hans forskarlag har nyligen byggt världens första fullständigt syntetiska genom från en encellig organism. Forskarna har kopierat bakterien Mycoplasma genitaliums arvsmassa på bara 582970 baspar – människans genom innehåller som jämförelse cirka tre miljarder. Nästa steg är att sätta in genomet i en tom cell och få den att dela sig. Lyckas det, kommer det att vara en bedrift som inte skett på jorden sedan livet uppstod för fyra miljarder år sedan. På längre sikt är målet att skapa en minimal organism, en ”livets kärna”, som utrustad med extra gener kan utföra vissa uppgifter, till exempel att avlägsna växthusgas från atmosfären.