Fjärilens mönster skrämmer bort rovdjur

Antalet fläckar – inte deras form – skrämmer fåglar på flykten

1 september 2009

Tre zoologer vid Cambridge University i England gör nu upp med en mer än 150 år gammal teori om ögonfläckar på fjärilar. Man vet att ”ögonen” är ett effektivt skydd, som kan skrämma en fågel, och därför har biologerna antagit att fläckarna efterliknar fåglarnas naturliga fiender. Denna slutsats har varit så närliggande att ingen tidigare har undersökt om det stämmer. Nu har dock biologen Martin Stevens och hans kollegor testat teorin och konstaterat att det inte är ögonen utan synligheten som räknas. Forskarna skapade konstgjorda fjärilar genom att utrusta larver med en uppsättning pappvingar med olika fläckar på. Larverna placerades i träd för att locka till sig fåglar och efter två dagar räknade forskarna vilka larver som hade ätits upp och vilka larver som hade sluppit undan. Räkningen visade att det var betydelselöst om pappvingarnas fläckar var runda, fyrkantiga eller avlånga. Vad som däremot hade betydelse var storlek och antal fläckar – ju fler desto bättre. Utifrån experimentet har forskarna dragit slutsatsen att fläckarna inte efterliknar fåglarnas naturliga fiender utan fungerar som ett slags ”visuellt skrik” som skrämmer bort fåglarna. Fjärilarnas ögonfläckar är förmodligen runda för att det är lättare att skapa cirkulära fläckar än till exempel fyrkantiga.