Finns det orörda floder?

Finns det fortfarande floder kvar som inte har utnyttjats av människor?

1 september 2009

Människan har inte bara förändrat landskapet och utrotat djurarter, vi har även ändrat loppet av och vattenståndet i de flesta av jordens floder. Speciellt dammar har ändrat på ursprungliga förlopp och skadat naturliga ekosystem. Störst har påverkan varit i Europa, där det finns dammar i alla större flodsystem, så när som på tre sådana på den ryska tundran. Den största flod som fortfarande är opåverkad av mänsklig aktivitet heter Yukon och ligger i Nordamerika. Yukon, som är nummer 22 på listan över världens största floder, ligger i ett område, där det inte finns något behov av vatten, transport eller energi, och därför har den fått vara i fred. Svenska forskare vid Umeå Universitet har kartlagt påverkan av jordens floder. Totalt finns det i dag mer än 45000 dammar, som är över 15 meter höga runt om på jorden. De håller 6500 kubik-kilometer vatten eller 15 procent av det vatten som rinner genom floderna. Cirka 300 är så kallade jättedammar med Yangtzedammen i Kina som den största. Utvecklingen fortsätter och då speciellt i Asien. Till exempel flyter Salween 240 orörda mil genom Kina, Myanmar och Thailand. Om ett par år kommer dock förloppet vara brutet av 13 dammar.